Neilgi pirms gaidāmajām Saeimas vēlēšanām reklāmas, sabiedrisko attiecību, mediju un uzstāšanās mākslas eksperti publiskajās debatēs „Kas notiek Latvijā?” sniedza savus padomus tiem sabiedrības pārstāvjiem, kas vēlas izvairīties no manipulāciju ietekmes un izdarīt pārdomātu izvēli.
„Turības” Sabiedrisko attiecību fakultātes dekāns Andris Pētersons domāšanai piedāvāja shēmu ar pieciem kritērijiem, bet par vēl labāku nosacījumu nosauca to, lai cilvēkam naktī nāk labi miegs. LU Komunikācijas studiju nodaļas vadītāja Inta Brikše kā vienu ceļu iezīmēja racionālo saprātu, proti, saprast, ka „viss nebūs labi”, ja nebūs racionāla pamata, lai vismaz kaut kas būtu labi. Kā otru viņa redzēja politisko spēku īso programmu izlasīšanu, pievēršot uzmanību tam, vai tur ir vieni vienīgi saukļi vai arī „āķīši”, kur aizķerties. Latvijas Reklāmas asociācijas vadītājs Ģirts Ozols savukārt programmas, tieši pretēji, neaicināja lasīt. Viņš aicināja „padomāt loģiski kaut vai vienu soli tālāk”, minot kā piemēru konteinerus brīvostā.
Mediju kritiķe Anda Rožukalne ieteica uzmanīgi izturēties pret to, kas skar „ļoti cieši sirdij”, kā piemēru minot reģionālo vadītāju izmantošanu vienas apvienības kampaņā. Režisors un uzstāšanās mākslas konsultants Juris Rijnieks savukārt norādīja uz to, ka komunikācija ir atšķirīga gadījumos, kad sarunu biedrs ir līdzeklis, un tajos, kad sarunu biedrs ir vērtība. Viņš arī aicināja izvairīties no tā, ka aicina uz konfrontāciju vai „kaut kādām sliktām lietām” pret kādu grupu vai kādu citu cilvēku. Bet reklāmas speciālists Vladis Goldbergs apšaubīja iespējas manipulēt, jo politiķi ir tie paši, kas četrus gadus ir bijuši acu priekšā. Viņš pieļāva, ka vēl līdz vēlēšanām varētu parādīties privāti reklamētāji, kam jāpievērš uzmanība.
Video: Andris Pētersons, Inta Brikše, Ģirts Ozols, Anda Rožukalne, Juris Rijnieks un Vladis Goldbergs par to, ko sabiedrībai darīt un kam pievērst uzmanību līdz vēlēšanām. (Fragments no „Kas notiek Latvijā?”, 22.09.2010.)