Šeit pieejami „Kas notiek Latvijā?” vadītāja un redakcijas raksti saistībā ar raidījumā apspriesto vai citām aktualitātēm. 17.11.2024.
 

‘Melnajā tirgū’ jau nopērkamas fotoradaru pretierīces

Satiksme

24.07.2008. Baiba Sprance  A A A Komentāri: 4
Ceļu policijas birojs uz Latvijas ceļiem novietojusi četrus fotoradarus, kas fiksē likumpārkāpēja transportlīdzekļa ātrumu, kā arī nofotogrāfē automašīnu, lai pēc tam policijas darbinieki aizsūtītu soda protokolus uz pārgalvīgā šofera dzīvesvietu. Šobrīd fotoradari paspējuši “noķert” gandrīz 1000 transporta līdzekļu vadītāju, kas pārsnieguši atļauto braukšanas ātrumu. Tomēr Ceļu policijas biroja priekšnieks Edmunds Zivtiņš ir pārliecināts, ka maksimāli efektīvas kontroles situācijas sasniegšanai uz Latvijas ceļiem būtu nepieciešami vismaz 1000 fotoradari. “KNL” redakcija centās noskaidrot, kā uz jaunās tehniskās ierīces pielietošanu reaģējis ‘melnais tirgus’, un cik pamatota ir dažādos sludinājumu portālos piedāvāto fotoradaru pretierīču reklamētā efektivitāte, ko nelegālie tirgoņi mēdz minēt savas preces pārdošanas nolūkos. Turklāt par šādu ierīču lietošanu Administratīvo pārkāpumu kodeksā (APK) noteikta arī atbildība.

Cenas no 10 līdz 300 latiem


Sen zināms par radariem, ko ikviens var iegādāties nelegāli un ievietot transportlīdzeklī, lai priekšlaicīgi uztvertu policijas radaru signālu, kas nosaka ātrumu. Fotoradari, kas šobrīd uz Latvijas ceļiem ir tikai četri, jau biedē un soda pārgalvīgos braucējus. Lai izvairītos no soda par ātruma pārsniegšanu, naski tirgotāji piedāvā dažādu aparatūru un aerosolus, kas ir sodāma rīcība. Pagaidām (24.07.08.) sludinājumu portālā atrodami sešu pārdevēju piedāvājumi. Lētākais līdzeklis ir aerosols, ko var uzpūst uz transportlīdzekļa numura zīmes. Tā cena  - 9,99 Ls. Viela, ar ko pārklāj numura zīmi, nožūst un kļūst līdzīga caurspīdīgai lakas kārtiņai.  Uztverot zibspuldzes gaismu, numurs paliek balts, tādējādi nevar redzēt numura zīmes. Interesantākais, ka tirgotājs sola mūža garantiju pēc vienas lietošanas reizes. Valsts ceļu policijas darbiniece Inta Lujāne skaidro, ka vielas kārtiņa uz numura neko nedos, jo dienasgaismā fotoradaram izslēdz zibspuldzi, tādēļ numura zīmes ir redzamas. Viņa paskaidro, ka tas nav Ceļu policijas darbs - noskaidrot un atklāt, kādas ķīmiskas vielas ir šajā aerosola sastāvā. Ceļu policijas biroja darbiniekiem nav jāatbild un jācīnās pret nelikumīgajiem aparātiem un vielām, kas traucētu fotoradaru darbībai.

Joprojām tiek aktīvi tirgoti radaru detektori, kas ar skaņas signālu paziņo gan par policijas radariem, gan patruļas mašīnām. Tirgotāji sludinājumos uzsver, ka radaru detektori uztver arī nesen uzstādītos fotoradarus. Cenu amplitūda ir ievērojama – no 50 līdz 270 latiem. Viens no tirgoņiem pastāstīja, ka labākie no visiem esot 100 – 200 latu vērtie, jo tie esot tik pat kvalitatīvi kā par krietni dārgāku cenu nopērkamie. Autovadītāju antiradars brīdina ar integrētu cilvēku balsi, skaņas un vizuālajiem efektiem. Cenu nosaka arī funkciju daudzums un kvalitāte.

Taču ikvienam autovadītājam, kas kāro iegādāties fotoradara pretierīces der zināt, ka par braukšanu ar transportlīdzekli, kurš aprīkots ar ierīci (antiradaru u.tml.), kas var uztvert braukšanas ātruma kontroles mērierīču raidītos signālus vai radīt traucējumus šo mērierīču darbībā, APK noteikts sods 40 latu apmērā, kā arī attiecīgās ierīces konfiskācija.

Latvieši izdomās!


Raidījuma “Zebra” vadītājs Pauls Timrots stāsta, ka līdzīga situācija attiecībā pret “neredzamo numuru” aerosoliem ir Lielbritānijā. “Zinu, ka pirms gada cilvēki sludinājumu lapās varēja atrast piedāvājumus iegādāties šo vielu,” viņš stāsta par Lielbritānijas valsts pieredzi. Raidījuma vadītājs uzsver, ka latvieši izdomās daudz un dažādus veidus, kā izvairīties no fotoradara un pārkāpuma fiksēšanas.

Ceļu policijas biroja priekšnieks E. Zivtiņš mēdijiem skaidrojis, ka Francijā viens šāds fotoradars atmaksājas mēneša laikā. Viņš arī uzsver, ka vietās, kur uzstādīti fotoradari, uzlabojas braucēju kultūra un samazinās bojāgājušo skaits. Četru radaru iegāde izmaksājusi 140 000 latu. Viņš plāno, ka nākošgad varētu iegādāties 100 radarus, un jau šobrīd darba grupa meklē iespēju, kā to varētu realizēt.

Jautājumus par fotoradaru darbības principiem, sodīšanas sistēmu un par citiem svarīgiem aspektiem Ceļu policijas biroja darbinieki nespēja atbildēt konkrēti, jo viņi tikai “tagad apgūst praksi”. Jācer, ka tirgotāji, kuri nelikumīgi pārdod dažādas ierīces un vielas, kārtējo reizi nebūs veiklāki, meklējot un piedāvājot arvien jaunus un kvalitatīvākus antiradara modeļus. Tomēr līdzšinējā antiradaru izplatības vēsture liecina, ka tikai nelielai daļai autovadītāju šāds aizsargmehānisms šķiet nepieciešams un efektīgs. Un visticamāk, ka arī šis radara jauninājums interesi par pretierīcēm radīs tikai nelielā daļā šoferu pēc principa: „kas vainīgs, tas bailīgs!”

 
          


Komentāri:       
Lai pievienotu komentāru, mājas lapas drošības apsvērumu dēļ, ievadiet zemāk attēlā redzamo 4 zīmju kodu. * e-pasts tiks uzrādīts pie komentāra

         Dalibnieki         


Autors: