Kā jāmaina skolotāju atalgojums?

8.aprīļa publiskajās debatēs „Kas notiek Latvijā?” dalībnieki sprieda, cik pamatotas ir dažādas skolotāju atalgojuma samazināšanas versijas un kura no tām būtu jāīsteno. Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības priekšsēdētājas vietnieks Jānis Krastiņš pauda organizācijas nostāju, ka visiem pedagogiem ir jābūt vienotai darba samaksas sistēmai, nepieļaujot situāciju, ka vienas profesijas pārstāvji par vienādu darbu saņem dažādu darba algu. J.Krastiņš apšaubīja, vai būtu taisnīgi, ja pedagogs Latgalē, kur skolēnu ir „drusciņ” mazāk, saņemtu uz pusi mazāku darba algu nekā pedagogs Rīgā, lai gan veiktu to pašu procesu. Izglītības un zinātnes ministrijas valsts sekretārs Mareks Gruškevics savukārt atklāja, ka pāris pedagogi paši konferencē ir piedāvājuši izvērtēt finansējuma izmaiņas, ja esošo algu maksātu tiem pedagogiem, kuru klasēs ir no 20 līdz 30 bērniem, savukārt pedagogiem ar mazāku skolēnu skaitu maksātu 80% un 50% no šībrīža algas.

J.Krastiņš nepiekrita viedoklim, ka reālais pedagogu atalgojums esošajā ekonomiskajā situācijā ir salīdzinoši labs, savukārt Rīgas Amatniecības vidusskolas direktore Maija Vanaga pauda viedokli, ka šāds konstatējums „nemaz nav nepareizs”. Viņa arī norādīja, ka nepiekrīt vienādai samaksai visiem skolotājiem un atbalsta kvalifikācijas sistēmas izveidi.

M.Gruškevics stāstīja par ministrijas piedāvātajiem četriem algu samazinājuma variantiem, taču J.Krastiņš uzstāja uz striktu arodbiedrību prasību – neaiztikt pedagogu likmi. Izglītības un zinātnes ministre Tatjana Koķe uzsvēra, ka atalgojuma samazināšana pedagogiem ir saistīta ar parakstītā memoranda izpildi un ministrija „vienojas” ar arodbiedrību par to, kā to dara. J.Krastiņš gan atzina, ka viņam ir grūti kaut ko pateikt, jo viņš nezina ne to, kāds samazinājums būs, ne to, kur tas būs.

Video: Jānis Krastiņš, Mareks Gruškevics, Maija Vanaga un Tatjana Koķe par izmaiņām skolotāju atalgojumā. (Fragments no „Kas notiek Latvijā?”, 08.04.2009.)