Cik un par ko lidsabiedrībai„air Baltic” piemaksā pasažieri?
Ikvienam pasažierim, kurš izlido no lidostas “Rīga”, jāsedz maksa par drošības pasākumiem 8.60 Ls, ko nosaka MK noteikumi Nr. 991 (19.12.2006). Attiecīgais pārvadātājs šo maksu iekasē no pasažieriem, bet maksājumus lidostai veic katru mēnesi, 30 dienu laikā pēc rēķina saņemšanas. Lidsabiedrība “air Baltic” ik gadu pārvadā vairāk kā 250 000 klientu, un šī iemesla dēļ saņem 80% atlaides, kas attiecas uz gaisa kuģu pacelšanos un nosēšanos lidostā, treniņa lidojuma stundām, perona stāvvietu maksu un drošības pasākumiem. Atlaide attiecas arī uz drošības maksu, tādēļ lidosta saņem tikai 1.72 Ls no iekasētās summas. Pārējā summa jeb 80%, kas iekasēti no pasažieriem, papildina „air Baltic” ienākumu daļu.
Drošības nodoklis vai maksa?
Starptautiskā lidsabiedrību apvienība (IATA) noteikusi, ka nacionālajam pārvadātājam, kas Latvijas gadījumā ir “air Baltic”, jāsniedz apvienībai informāciju par tiem nodokļiem, nodevām un maksām, kuras attiecas uz pasažieriem, kas izlido no Latvijas. Ikviens interesents par to var pārliecināties aplūkojot biļeti, kur norādīts kods pie katra nodokļa vai maksas. Latvijā drošības maksu apzīmē ar LV kodu. Interesanti, ka, atšifrējot kodu, tā nav noteikta kā security charge jeb drošības maksa, bet gan kā departure tax jeb nodoklis par katru izlidojošo pasažieri. No 2004. gada, kad tiešām šāds nodoklis bija noteikts, nekas nav mainījies, kaut arī jau pirms četriem gadiem tas ticis atcelts.
Skaidrojot neizprotamo situāciju, „air Baltic” prezidents Bertolts Fliks “KNL” apgalvoja, ka lidsabiedrība ir tikai globālās rezervēšanas sistēmas “Amadeus” lietotājs, tādēļ “nevar mainīt šī uzņēmuma iekšējo politiku un tehnisko specifikāciju jeb ailes nosaukumu biļetei tūrisma nozarē. Savukārt “Amadeus Latvija” valdes locekle Kitija Gitendorfa paskaidroja, ka uzņēmums neinformē (IATA) lidsabiedrību apvienību par valstī noteiktajiem nodokļiem, nodevām vai maksām, bet gan IATA informē “Amadeus” un citas globālas rezervēšanas sistēmas. Rīkotājdirektore ir pārliecināta, ka “ailes nosaukums nevienam nav jāmaina, un to arī neviens negrasās darīt, jo patiesībā uz biļetes ailes nosaukums ir TAX/FEE/CHARGE, bet būtu jāizmaina maksas kods, pēc kura visi tūrisma industrijā strādājošie var atšifrēt un paskaidrot gala patērētājam, uz ko attiecas konkrētā maksa”. Viņa stāsta, ka IATA nepieņemtu “Amadeus” ziņojumus par to, kas jāmaina, jo “Amadeus” nav tiesīgs to darīt. K. Gitendorfa stāsta, ka uzņēmuma darbinieki centušies atrisināt šo problēmu, aizsūtot lidsabiedrību apvienībai vēstuli, kurā jautāts, kas Latvijā atbildīgs par šādas informācijas sniegšanu, un IATA apstiprinājusi, ka tas ir tikai “air Baltic”.
Ja rezervēšanās sistēmās noteiks pareizu kodu, biļetes kopējā cena no tā nemainīsies. Iespējams, ka mainītos naudas līdzekļu plūsma, tās pieļaujamais izlietojums un nodokļu nomaksa, un varbūt tieši šie iemesli kavē nacionālo aviopārvadātāju informēt starptautisko lidsabiedrību apvienību (IATA) par Latvijas noteikumiem.
SM vainu noveļ uz pārvadātājiem
“KNL” pārziņā nonākusi vēstule, kas adresēta “Amadeus Latvija” rīkotājdirektorei, ko sūtījis nu jau bijušais SM valsts sekretārs Jānis Maršāns. Vēstulē paskaidrots, ka Latvijā noteikts drošības nodoklis un apgalvots, ka “pārvadātāji bez pamata dažus no savām izmaksām klasificē kā nodevas, tādēļ maldina pasažierus”. “air Baltic” galvenie akcionāri ir Latvijas valsts, kurai pieder 52.6%, bet SAS AB – 47.2%. Šķiet divkosīgi apgalvot, ka aviopārvadātāji “maldina pasažierus”, ja nacionālā pārvadātāja galvenais akcionārs ir Latvijas valsts.
Tiesa gan - mazāk kā pēc gada SM savu nostāju nedaudz mainījusi, jo vainīgas esot ne tikai aviokompānijas, bet arī biļešu rezervēšanas sistēma „Amadeus”. SM skaidro, ka 2007. gadā nosūtījusi jau iepriekš minēto vēstuli ar aicinājumu sistēmu mainīt, tomēr tas neesot izdarīts.
Par ko un cik maksāsim rudenī?
Aviokompānijas prezidents B.Fliks apliecināja, ka netikšot palielināta maksa par lidojumu. Pasažieriem šī labā ziņa tomēr gandarījumu nesniedz, jo jau pāris mēnešus katrs “air Baltic” klients maksā 13.40 Ls piemaksu vienā virzienā. Aviokompānijas korporatīvo komunikāciju prezidents Jānis Vanags skaidroja, ka šī cenu politika nepieciešama, lai internetā biļetes būtu lētākas, nekā identiskas ceļojumu aģentūrā iegādātas biļetes. Šis arguments aviācijas ekspertiem neliekas pārliecinošs, jo kā gan var iegādāties lētāk biļetes, papildus vēl maksājot 26.80 Ls abos virzienos. Turklāt nacionālais pārvadātājs vēl nav brīdinājis, ka piemaksu cena augs no 1. oktobra abos virzienos. Lidojot no Rīgas, būs jāmaksā 38 Ls. Kopā ar noteikto drošības maksu tas ir 46.60 Ls, bet iespējams jārēķina arī nodokļi, ko uzliek citas lidostas.
“KNL” uz uzdoto jautājumu “vai drošības maksas starpību, kas paliek, samaksājot lidostai 20% no iekasētās summas, var klasificēt kā peļņu?” tā arī nesaņēma aviokompānijas atbildi. Neatbildētais jautājums, iespējams, apstiprina faktu, ka “air Baltic” tomēr ir izdevīgi neziņot IATA par noteikto nodokļu, nodevu un maksu kārtību valstī. Varbūt vairāk skaidrības šajā un citos ar lidojumiem saistītajos jautājumos viesīs Valsts Kontroles veiktās revīzijas rezultāti starptautiskajā lidostā „Rīga”, kam jābūt publiski pieejamiem šī gada beigās.
Paskaidrojuma vēstule “Amadeus Latvija” rīkotājdirektorei Kitijai Gitendorfai no satiksmes ministrijas valsts sekretāra Jāņa Maršāna (24.08.2007).
IATA vēstule (17.09.2007).
Latvijas nodokļu informācija un koda atšifrējums.
Zviedrijas nodokļu informācija un kodu atšifrējumi.
Zviedrijas nodokļu informācija un kodu atšifrējumi.
Ministru kabineta noteikumi Nr.991 Kārtība, kādā nosakāma maksa par aeronavigācijas un valsts akciju sabiedrības "Starptautiskā lidosta "Rīga"" pakalpojumiem, un maksas sadales kārtība (19.12.2006).