KNAB tapšana: strīdos par statusu un vadību
Jau tad, kad ilgstošās diskusijās tika veidots KNAB, viens no pamatjautājumiem bija šīs speciālās iestādes neatkarība un vieta valsts pārvaldes sistēmā. Savulaik arī Valsts kancelejas atzinumos tika minēts, ka KNAB jābūt Tieslietu ministrijas pārraudzībā un par biroja „neatkarības garantu kalpotu tas, ka Biroja izveidošana būtu noteikta ar likumu, kā arī likuma pareiza piemērošana, nevis fakts, ka Birojs ir pilnīgi neatkarīga iestāde un tās vadītāju amatā ieceļ Saeima”.
Tomēr, lai gan projektā tika paredzēts, ka KNAB priekšnieku iecels valdība, galu galā likumā, ko Saeima pieņēma 2002.gada aprīlī, virsroku guva versija, ka biroja vadītāju iecels un arī atbrīvos parlaments pēc valdības ieteikuma.
Tai pat laikā, ja svārstīgas bija versijas par KNAB statusu, nemainīga un neslēpta bija aizrobežu aizbildniecība pār īpašas antikorupcijas struktūras izveidi. Jau kopš biroja izveides iniciatīvām deviņdesmito gadu otrajā pusē ar pieredzi dalījās Pasaules bankas eksperti, bet ASV vēstnieks tikās ar Saeimas deputātiem un arī solīja līdzekļus biroja darbībai.
Tā paša gada beigās Ministru kabinets Einara Repšes vadībā uz Saeimu virzīja atklātā konkursā uzvarējušo kandidāti, toreiz Drošības policijas Aktīvo izstrāžu nodaļas priekšnieci Jutu Strīķi. Koalīcijā valdošo nesaskaņu dēļ viņa neieguva Saeimas deputātu vairākuma uzticību. Tomēr E. Repše, juridiski balstoties uz arī šobrīd neviennozīmīgi traktēto Valsts pārvaldes iekārtas likumu, parakstīja rezolūciju ar lūgumu iecelt J. Strīķi par KNAB priekšnieka vietnieku korupcijas novēršanas jautājumos, faktiski ieceļot par KNAB vadītāju. „Jutas Strīķes virzīšanu darbam Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā vienbalsīgi ir atbalstījusi gan pretendentu izvērtēšanas konkursa komisija un valdība, gan arī mutiski – visu koalīcijas frakciju vadītāji,” tā presei izplatītajā paziņojumā savu faktiski politisko lēmumu skaidroja E. Repše.
Loskutovs KNAB vadībā: Strīķes oponents un Emša favorīts
Pēc E. Repšes valdības krišanas 2004. gada pavasarī, jautājums par KNAB priekšnieku atkal aktualizējās. Ministru prezidents Indulis Emsis nolēma jaunu konkursu neizsludināt, bet izvēlēties kandidātu no iepriekš notikušā konkursa, uz Saeimu virzot Alekseja Loskutova kandidatūru, kurš KNAB veica Korupcijas analīzes un pretdarbības metodikas izstrādes nodaļas vadītāja pienākumus. Par A.Loskutova darbu publiski vērtējumi sākās vēl Repšes valdības laikā, kad 2004. gada 16. februārī Ministru kabinets skatīja „Korupcijas novēršanas un apkarošanas valsts stratēģiju no 2004.-2008. gadam”. Repše paziņoja, ka koncepcija ir ūdeņaina, deklaratīva un tajā nav iekļautas konkrētas stratēģijas turpmākajai valsts rīcībai cīņai ar korupciju. J. Strīķe koncepcijas kvalitātes trūkumā vainoja savu padoto A. Loskutovu un pret viņu ierosināja divas disciplinārlietas, savukārt A. Loskutovs jau vēlāk vērsās ar lūgumu pie tikko amatu pildīt sākušā premjera Induļa Emša izvērtēt J. Strīķes darbību.
Kā raidījumā „Kas notiek Latvijā?” 2004. gada 17. martā norādīja ģenerālprokurors Jānis Maizītis, rudenī notikušajā konkursā komisijā faktiski notikusi izšķiršanās starp J. Strīķi un A. Loskutovu. Tā kā valdības uzstādījums bija korupcijas apkarošana, tad J. Maizītis nolēmis atbalstīt J. Strīķi, taču arīdzan A. Loskutovs bijis piemērots kandidāts.
A. Loskutovs amatu ieguva 2004. gada 27. maijā ar plašu Saeimas atbalstu. Tieši Tautas partija bija viena no tām partijām, kas toreiz aģitēja par A. Loskutova iecelšanu amatā, lai mazinātu „Jaunā laika” ietekmi. 2004. gada 26. maijā A. Kalvītis raidījumā „Kas notiek Latvijā?” teica, ka vēlas „sagaidīt leģitīmu KNAB vadītāju, kas pildīs tos pienākumus, kas ir noteikti likumā, nevis izpildīs politiskos pasūtījumus. Es Loskutova kungu nepazīstu, es arī viņu nezinu, bet es zinu, kā iepriekšējā KNAB vadība ir strādājusi”. Kā zināms, tagad A.Loskutovs atzinis, ka tolaik pirms iecelšanas amatā ticies ar šobrīd skaļu kriminālizmeklēšanu figurantiem un par oligarhiem dēvētajiem Andri Šķēli un Aivaru Lembergu, jo uzskatījis, ka citādi šajā amatā nevarētu tikt. Vairāk par šo sarunu saturu tā arī nav kļuvis zināms, taču fakts ir tas, ka kādreizējā A.Loskutova oponente un J.Strīķe vēl arvien vada KNAB apkarošanas virzienu jeb praktisko darbu konkrētās kriminālizmeklēšanās un operatīvajā darbā, lai gan tieši par šī virziena bremzēšanu savulaik turēja aizdomās A.Loskutovu.
Kalvītis pret Loskutovu: jau gadiem ilgas pretenzijas
Vairāku gadu laikā Aigars Kalvītis pārtapa no A.Loskutova atbalstītāja par kritizētāju. Būdams premjerministrs, A. Kalvītis paguvis ierosināt trīs disciplinārlietas pret A. Loskutovu, bet reāls sods saņemts tikai vienu reizi - 2006. gada pavasarī premjers izdeva rīkojumu par disciplinārsodu A.Loskutovam, ko pēdējais gan pārsūdzējis un šo sūdzību Administratīvā rajona tiesai paredzēts skatīt šā gada beigās. Strīds saistīts ar KNAB Izmeklēšanas nodaļas vadītāja Ilmāra Bodes atjaunošanu amatā. A.Loskutovs pieņēma lēmumu disciplināri sodīt I.Bodi un pazemināt viņu amatā uz trīs gadiem saistībā ar tiesu izpildītājas Ingas Čepjolkinas lietu, kur I.Bode neinformēja prokuratūru par sūtījuma adreses maiņu. Premjers kā KNAB pārraugs pēc I.Bodes sūdzības saņemšanas šo KNAB priekšnieka lēmumu atcēla, uzdodot I.Bodi atjaunot amatā, bet A. Loskutovs to neizpildīja laicīgi, bet ar trīs dienu nokavēšanos.
Valsts kontrole: cik liels grēkāzis ir KNAB?
Kā apliecina Valsts kontrole (VK), līdzīgas pārbaudes kā KNAB veiktas arī citās iestādēs, kuras rīkojas ar operatīvo darbības līdzekļu finansējumu - Valsts ieņēmumu dienesta Muitas kriminālpārvaldē, Finanšu policijā, Satversmes aizsardzības birojā, un Militārās izlūkošanas un drošības dienestā. Valsts kontroliere intervijā „Kas notiek Latvijā?” norādīja, ka tāda veida pārkāpumi, kādi konstatēti KNAB, citās iestādēs netika konstatēti, taču tas nenozīmē, ka pārkāpumu nav.
Ģenerālprokurors un politiķi: kurš pret kuru?
Pagājušās nedēļas laikā ģenerālprokurors Jānis Maizītis paudis no politiķu nostājas atšķirīgu viedokli divas reizes – gan komentējot paša vadītās izmeklēšanas komisijas ziņojumu par A.Loskutova atbilstību amatam, gan iesniedzot protestu par A.Kalvīša lēmumu atstādināt A.Loskutovu no amata, kas notika vēl pirms izmeklēšanas komisijas izveides. Minētajā protestā ģenerālprokurors apstrīd gan KNAB priekšnieka atstādināšanu no amata, gan disciplinārlietas ierosināšanas pamatotību. J. Maizītis uzskata, ka KNAB priekšnieka statuss neatbilst Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktajam amatpersonas statusam, kas liedz Ministru prezidentam iespēju pret viņu ierosināt disciplinārlietu, teikts nosūtītajā protestā. Te gan jāpiezīmē, ka ģenerālprokurors protestā atsaucas arī uz Valsts pārvaldes iekārtas likuma 7. pantā definēto pārraudzības terminu, kur teikts, ka "pārraudzība nozīmē augstākas iestādes vai amatpersonas tiesības pārbaudīt zemākas iestādes vai amatpersonas lēmuma tiesiskumu". Domājams, ka uz šī pamata arī iepriekš A. Kalvītis ierosinājis trīs disciplinārlietas, par kuru tiesiskumu agrāk arī Ģenerālprokuratūrai nebija šaubu.
Cik šobrīd noprotams, premjers paredz nepiekrist ģenerālprokurora protestam, kas var likt strīdam nonākt tiesā, lai spriestu, ciktāl premjers varēja pamatot savu lēmumu ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, un ciktāl tikai ģenerālprokuroram saskaņā ar likumu par KNAB ir tiesības atstādināt biroja vadītāju un kurš drīkst ierosināt disciplinārlietas izmeklēšanu. Šķiet gana absurdi – ģenerālprokurors tiesāsies ar premjeru. Bet nebūt ne absurda ir strīda būtība – kāda šobrīd ir cena kontrolei pār KNAB.
Politiķu vairākums valdības izveidotajā un Ģenerālprokurora vadītājā komisijā, kā arī šis komisijas sastāva izveides un darbības reglamentācijas trūkums, ļāva sapludināt tiesiskos
argumentus un politiskos motīvus, ar balsošanu valdībā priekšroku dodot politiskajiem. Taču tas fakts, ka tieši KNAB un Ģenerālprokuratūras darbs šobrīd vairākās lietās notiek arī saistībā ar valdošās koalīcijas partijām, uzskatāmi liecina par interešu konfliktu šāda politiskā lēmuma pieņemšanā un nepieļaujamību tiesiskos argumentus pārbalsot ar politiskajiem lēmumiem. Sekojošās ģenerālprokurora iebildes bija tik asas, kādas, vismaz publiskajā telpā, no ģenerālprokurora puses nav pieredzētas, ne saistībā ar tā saukto „Lemberga stipendiātu”, ne kādu citu lietu. Tas ļauj izteikt versiju, ka tik tieša politiskās un justīcijas varu robežas pārkāpšana vēl nebija notikusi.
Dokumenti:
Ģenerālprokurora protests par A. Kalvīša rezolūciju par A. Loskutovu
Saeimai nosūtītie dokumenti saistībā ar A.Loskutova atbrīvošanu no amata
Ģenerālprokurora vadītās komisijas ziņojums par A.Loskutova atbilstību amatam
Valsts kontroles lēmums par KNAB pārbaudes materiālu deklasificēšanu un starpziņojuma fragments
A.Kalvīša rīkojums "Par disciplinārlietas izmeklēšanas komisiju"
A.Kalvīša rezolūcija par A.Loskutovu
Resursi internetā: